اقدام پژوهی و درس پژوهی آماده مقطع ابتدایی و متوسطه همه موضوعات + دانلود رایگان

مرکز ترویج درس پژوهی

ما در سایت مرکز ترویج درس پژوهی بنا داریم در زمینه هایی چون اقدام پژوهی و درس پژوهی هم فایل های آماده دانلود را به شما همکاران گرامی ارائه کنیم و هم سعی کنیم فرایند های پژوهشی در سیستم آموزشی از قبیل روایت پژوهی , اقدام پژوهی , آینده پژوهی , آموزش پژوهی , درس پژوهی و ... راتشریح کرده و نحوه صحیح و درس اجرا کردن پروسه های پژوهشی در سیستم آموزش و پرورش و البته سیستم های آموزش دانشگاهی و عالی را آموزش دهیم.

شما همکار  و پژوهشگر و محقق گرامی اگر هفته ای یکبار به سایت مرکز ترویج درس پژوهی سر بزنید قطعا میتوانیم با کمک هم تحولات بنیادینی در ساختار آموزشی کشور پدید آوریم.

طبقه بندی فایل های مرکز

فایل های مرکز ترویج درس پژوهی در دو گروه پژوهشی و آموزشی عرضه میشوند : 

فایل های آموزشی : مقالات سایت ترویج آموزش پژوهی

فایل های پژوهشی : نمونه های آماده دانلود 

درس پژوهی جمع و تفریق کسر ها

بسته ای ویژه و منطبق با آخرین شیوه نامه تدوین درس پژوهی مقطع ابتدایی را با موضوع درس پژوهی جمع و تفریق کسرها پایه چهارم ابتدایی در اواخر سال 1397 و اوایل سال 1398 در پژوهشسرای درسی تدوین کرده ایم که همکاران پایه چهارم بتوانند با دانلود کردن این مجموعه جدید و کامل از آن برای ایده گرفتن و الگو گرفتن یا حتی ارائه استفاده نمایند.

این مجموعه در فرمت فایل ورد و قابل ویرایش و مختص سالتحصیلی 97-98 تنظیم شده است و عملا در هیج سایتی یا کانال تلگرامی نخواهید توانست مشابه یا عین این فایل را پیدا کنید.

به خاطر حمایت از حقوق محققان و پژوهشگرانی که در تنظیم این مجموعه کمک کرده اند امیدواریم هیچ کس به خودش اجازه ندهد این مجموعه را دانلود کرده و به غیر بفروش چرا که اینکار عرفا و شرعا و قانونا مجاز نمیباشد

جهت دانلود و استفاده از فایل درس پژوهی جمع و تفریق کسرها پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک نمایید.

 

درس پژوهی پایه چهارم ابتدایی

نام و نام خانوادگي اعضاي گروه درس پژوهی پایه چهارم برای درس جمع و تفریق کسر ها

مدیریت : نام مدیر گروه درس پژوهی جمع و تفریق کسر ها پایه چهارم درج شود

اعضای گروه : نام اعضای گروه درس پژوهی جمع و تفریق کسرها پایه چهارم درج شوند

فیلمبردار و صفحه آرا : نام فیلمبردار و صفحه آرا در اینجا درج شوند

 تاريخ ارائه گزارش درس پژوهي 

سال تحصيلي 98-1397

فهرست مطالب این بسته پژوهشی درسی در مورد جمع و تفریق کسرها پایه چهارم

لیست فهرست مطالب این فایل ورد و قابل ویرایش درس پژوهی جمع و تفریق کسرها پایه چهارم به شرح زیر میباشد

چکیده 1

فصل اول.. 2

مقدمه. 3

تعیین مساله و انتخاب موضوع. 3

بیان ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع از طریق درس پژوهی.. 4

تشریح ویژگی ها و شرایط خاص مسئله. 5

جدید و علمی بودن مسئله. 5

چالش بر انگیز بودن مسئله ی انتخاب شده 6

فصل دوم. 7

تعیین راهکارها در راستای حل مسئله. 8

بیان دلیل راهکار انتخابی.. 8

گروه بندی بدون تعیین سرگروه و با توجه به سبک های شناختی.. 8

توجه به تفاوت های فردی.. 9

معنادار کردن یادگیری.. 9

توجه به عوامل انگیزشی و نگرشی.. 10

همراه نمودن دانش آموزان در ساخت وسایل و دست سازه های آموزشی.. 10

روش های نوین تدریس.... 11

تداعی معنا (تصویر سازی ذهنی) 11

بهره گیری از ارزشیابی به عنوان تدریس.... 12

تعیین فعالیت های متناسب با راه کار 12

تعیین نقش و وظایف اعضا 12

استفاده از افراد پایه ی پایین تر و بالاتر در انتخاب اعضای تیم.. 13

برنامه تشکیل جلسات... 13

مشخصات کلی.. 15

جدول هدف گذاری بر اساس سند ملی.. 15

طراحی آموزشی بر اساس الگوهی پیش سازمان دهنده (اجرای اول) 17

فصل سوم. 20

ارائه درس (شماره 1) 21

فصل چهارم. 23

مراحل درس پژوهی.. 25

تعیین نقش و وظایف اعضا 26

فصل چهارم. 31

ارائه درس شماره (2) نظام یاددهی و یادگیری طرح درس و درس پژوهی چهارم ابتدایی. 32

میزان تحقق اهداف... 33

پیشنهادات... 33

محدودیت های پژوهش.... 33

منابع.. 34

پیوست ها 35

فصل اول

مقدمه –تبین مساله

اهمیت وضرورت مساله

سوالات پژوهشی

فصل دوم

برنامه ریزی درس پژوهی

(فرایند درس پژوهی

طراحی آموزشی1 )

فصل سوم

کیفیت اجرا1

اجرا وباز اندیشی 1

ارائه درس (شماره 1) : مشخصات کلی

هزاران نمونه فایل آماده قابل ویرایش بصورت ورد در گروه اقدام پژوهی ودرس پژوهی و آینده پژوهی

هم اکنون بیش از 2000 نمونه قابل ویرایش و بصورت فایل ورد در زمینه اقدام پژوهی و صدها فایل دیگر در گروه درس پژوهی ابتدایی  , آینده پژوهی , شهید پژوهی , کنش پژوهی و روایت پژوهشی را میتوانید با کلیک روی دکمه زیر و ورود به سرور دانلود سایت مرکز درس پژوهی مشاهده نمایید و از میان آنها فایل های مورد نظرتان را دانلود کنید.

اقدام پژوهی پلی برای تحول در سیستم آموزشی

چرایی اهمیت و نحوه اجرا صحیح

بدون تردید میتوان فرایند اقدام پژوهی را پلی به سمت تحول در سیستم آموزشی دانست و اگر بدرستی و بصورت صحیح اجرا و پیاده سازی شود قطعا خواهد توانست منشا اثرات بنیادینی باشد. ضرورت و نیاز به اقدام پژوهی برای معلمان در اکثر تحقیقات ثابت شده است. با وجود این  برخی از تحقیقات، حاکی از عدم اثر بخشی اینگونه آموزش ها می باشند.

مرکز دانلود گویا طرح

اقدام پژوهی به دلیل داشتن هزینه های بالا، اتلاف وقت ادارات ومعلمان، ناکارآمدی روش های آموزش، عدم تناسب محتوای دوره با نیازهای معلمان، به روز نبودن، مناسب  نبودن زمان و مکان آموزش ها واجبار به ترک محل خدمت، ممکن است اثر بخشی لازم را نداشته باشند.

اقدام پژوهی معلمان = تامین زمینه های شکوفایی دانش آموز و رفع اختلالات دانش آموزان

با گسترش فزاينده علوم وفنون و لزوم تغييرات سريع در برنامه ها ی درسی مدارس در عصر كنونی، روزآمدی معلمان يكی از دغدغه های اصلی نظام تعليم و تربيت به شمار می رود. از آنجا كه رويكردهای سنتی قادر به برآورده ساختن تمامی نيازهای آموزشی معلمان نيست، بهره گيری از اقدام پژوهی می تواند بسياری از موانع و مشكلات شيوه ی سنتی اقدام پژوهی معلمان از جمله كاهش ساعات حضور معلمان در مدرسه و اختلال در برنامه كار مدارس، همگام نبودن آموزش با تغييرات كتب درسی، محدوديت های زمانی و مكانی و غيره را برطرف و راه را برای پيدايش شيوه های نوين اقدام پژوهی معلمان هموار نمايد .

اقدام پژوهی معلمان

در رابطه ضرورت اقدام پژوهی معلمان می توان با فراهم آوردن امكانات، تجهيزات و زير ساخت های مورد نياز، دوره های پژوهش در عمل يا  مجازی مبتنی بر شبكه را برقرار نمود تا معلمان در هر زمان و مكان به برنامه ها ی آموزشی دسترسی داشته باشند، اطلاعات مورد نياز به طور سريع و به موقع و همگام با تغييرات در اختيار معلمان قرار گرفته و فرصت های سازمان يافته به منظور بازآموزی، ارتقاء و كسب دانش و مهارت های جديد و به روز برای آنان فراهم آيد. اين كار می تواند زمينه ی پرورش حرفه ای مستمر معلمان را مهيا سازد.

با توجه به مشکلات وضعیت موجود مانند کمبود فضا و امکانات آموزشی، پایین بودن کیفیت آموزش، عدم دسترسی به امکانات آموزشی یکسان برای همه معلمان و همچنین با توجه به اینکه توسعه کمی و کیفی علوم و تکنولوژی همراه با نیازهای آموزشی گوناگون، مستلزم پا فراتر نهادن از مرزهای آموزش های سنتی است، عدم پاسخ گویی به این نیازها، منجر به کاهش توسعه اقتصادی – فرهنگی کشور شده و مشکلات عدیده ای را برای کشور در پی خواهد داشت( زمانی و مقدسی،1377 :171).

 

بنابر این ضروری است که تحقیقات جدی در این زمینه آغاز گردد و با استقرار یک  نظام مفید پژوهش در عمل بتوانیم با سرعت، دقت و کیفیت بهتری آموزش مداوم اقدام پژوهی معلمان را در کشور پیش ببریم.

اهمیت اقدام پژوهی و درس پژوهی

استفاده از اقدام پژوهی و درس پژوهی معلمان مقطع ابتدایی موجب افزایش کیفیت آموزشی، اطلاع رسانی دقیق و منطبق بر علوم روز، ارائه خدمات آموزشی به افرادی که به علت مسافت زیاد و یا مشغله های مختلف امکان حضور در کلاس را ندارند، و ایجاد فرصت های آموزشی مادام العمر برای معلمان را در پی خواهد داشت.

آموزش  به همراه دانلود نمونه های آماده اقدام پژوهی املا , انشا و سایر اختلالات دانش آموزان

لذا با توجه به قابلیت های پژوهش در عمل، مطالعه نگرش معلمان در رابطه با این شیوه ی آموزشی، می تواند به ایجاد تغییرات مطلوب در زمینه ی اقدام پژوهی معلمان کمک مؤثری کند.

اهداف نگارش

اهداف جزیی نگارش اقدام پژوهی از دیدگاه معلمان:

  1. نشان دادن تأثیر محدودیت های اقدام پژوهی
  2. روشن ساختن نارسایی های اقدام پژوهی
  3. روشن ساختن میزان علاقه مندی معلمان به شرکت در دوره های عمومی و اختصاصی اقدام پژوهی
  4. ارائه پيشنهاداتی به برنامه ريزان و مسئولان اقدام پژوهی برای سازماندهی بهتر دوره های آموزشی

طرح مسئله

  1. محدودیت های نگارش درس پژوهی و اقدام پژوهی تا چه اندازه در شرکت مؤثر معلمان دراین دوره ها تأثیر دارند؟
  2. نگارش اقدام پژوهی تا چه اندازه می توانند نیازهای آموزشی معلمان برآورده سازند؟
  3. نگارش اقدام پژوهی تا چه اندازه می توانند محدودیت های آموزش های را برطرف سازند؟
  4. معلمان تا چه اندازه مایل به شرکت در دوره های عمومی و اختصاصی اقدام پژوهی می باشند؟

فرضیه های تحقیق

  1. نگارش اقدام پژوهی تا  حد زیادی شرکت مؤثر معلمان دراین دوره ها را محدود می کند.
  2. نگارش اقدام پژوهی می توانند تا حد زیادی محدودیت های دوره های آموزش  را برطرف سازند.
  3. معلمان به شرکت در دوره های عمومی و اختصاصی اقدام پژوهی علاقه مند می باشند.
  4. معلمان به شرکت در نگارش اقدام پژوهی  به عنوان یکی از شیوه های آموزش گرایش زیادی دارند.

مستندات در پژوهش درسی و اقدام پژوهی

اصولاً اقدام پژوهی به منظور ارائه اطلاعات جدید که فراتر از دانش موجود در زمینه ی مورد تحقیق است، انجام می شود. بنابراین اقدام پژوهی برای دستیابی به این هدف باید با گستره ی دانش موجود آشنا باشد. نیل به این هدف فقط با مطالعه ی منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق امکان پذیر است( دلاور، 1375).

اقدام پژوهی در مقطع ابتدایی

تحولات فزاینده در زمینه ی دانش تکنولوژی نیازهای آموزشی جدیدی را برای مشاغل مختلف بوجود می آورند که تحصیلات رسمی و دانشگاهی به تنهایی پاسخ گو نبوده و در نتیجه به انواع دیگر آموزش از جمله اقدام پژوهی نیاز می باشد. اقدام پژوهی در حقیقت دانش جدیدی را در سبد آموزش های قبلی دانش آموختگان قرار داده و آنان را به همراه پیشرفت علوم و فنون پیش می برد و لذا توسعه این آموزش ها در بهبود کیفیت نظام آموزشی اثر مطلوب خود را به جا می گذارد. تولید علم  تغییر در فناوری واهداف سازمان ها را به دنبال دارد. مدارس نیز به عنوان سازمان های اجتماعی هرروز بیشتراز دیروز نیازمند همگام شدن با تغییرات علمی هستند، بنابراین معلمان وسایر معلمان نظام تعلیم وتربیت نیازمند شرکت در جشنواره معلم پژوهنده می باشند.

 

تعریف اقدام پژوهی 

     كيميل وايلز (1967) اقدام پژوهی را "كوششی برای ارتقای شايستگی كاركنان آموزشی از طريق دوره‌های آموزش كلاس‌های بازآموزی، نشست‌ها و گروه‌های تحقيق، بازديدها، سخنرانی ‌ها و اصلاح وضع كاركنان"  تعريف می ‌كند.

اقدام پژوهی را جزئی از آموزش های مداوم می ‌توان تصور كرد كه افراد برای ايفای نقش مؤثر در روابط شغلی و بطور كلی روابط اجتماعی به آن نيازمندند. اين نيازمندی بويژه با پيشرفت های فناوری و خودكاری بطورعام و گسترش فناوری ‌های اطلاعاتی بطور خاص روز به روز بيشتر می ‌شود.

اقدام پژوهی عموماً مسئله محور یا مشکل محور است. بدین معنا که با شناسایی مسائل و مشکلات موجود در عملکرد افراد و در راستای انجام وظایف محوله، آموزش های خاصی به افراد ارائه می شود تا نقایص موجود بر طرف گردد و با این همه باید خاطر نشان شود که توسعه معلمان بدون اقدام پژوهی امکان پذیر نمی باشد.

دوره‌ی ضمن خدمت به ‌هر صورت كه اجرا گردد (بلندمدت، كوتاه‌مدت، غير، ، قبل از شروع يا در حين انجام كار) در صورتی كه مبتنی بر نيازها و پيش‌داشته‌های كاركنان باشد به كسب دانش، مهارت و نگرش بالاتر و رشد فكری، حرفه‌ای و شخصيتی كاركنان منجر خواهد شد.

 

چگونگی تاثیر درس پژوهی در آموزش و پرورش

     درس پژوهی تاثیرات بنیادینی بر آموزش و پرورش دارد , این ابزار پژوهشی  کارآمدترین ابزار و قویترین فرایند موجود برای انتقال دانش و مهارت به نیروی انسانی و تقویت آنان برای انجام وظایف می باشد. با توجه به تغییر و تحولات روزمره و پیشرفت علوم و فنون فناوری و نیز تعدد مشاغل و حرف و برای جلوگیری از اتلاف منابع، آموزش معلمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اجرای آن نیاز به برنامه ریزی و مطالعه دقیق براساس نیازهای آموزشی درس پژوهی معلمان دارد

آموزش چرخه آینده پژوهی , آموزش پژوهی , اقدام پژوهی و پروسه های کیفیت بخشیبه پژوهش

برای اینکه نیروهای انسانی شاغل در سازمان ها روزآمد باشند  باید به طور مداوم آموزش  ببینند.آموزش معلمان از مهمترین عوامل بهبود نظام وفعالیت های هر سازمان است. در ژاپن آموزشی كه افراد در دانشگاه فرا می ‌گيرند، تنها 15 درصد آن در حين كار مورد استفاده قرار می ‌گيرد و 85 درصد آموزش ضمن كار تأمين می ‌گردد. هيچ مدرك علمی پس از گذشت پنج‌سال ارزش ندارد مگر آنكه تجديد نظر شده ‌باشد يعنی هماهنگ با علم روز شده ‌باشد

اهداف

 اهداف آموزشی معلمان را می ‌توان در سه مقو‌‌له‌ی فردی، اجتماعی و سازمانی دسته‌بندی  نمود:

  • اهداف فردی درس پژوهی

 رشد و توسعه استعدادهای فردی، شناسائی رغبت‌ها، تغييرو بهبود نگرش و افزايش رضايت مندی و سرانجام آمادگی برای خود شكوفائی و خودسازی و بهره‌مندی از حيات فردی. مهمترین اهداف فردی درس پژوهی هستند

  • اهداف سازمانی درس پژوهی

  • به ‌روز آوردن دانش، تخصص و مهارت‌های شغلی و بهبود روش‌های انجام كار.
  • افزايش كمی و كيفی خدمات، توليدات، ايجاد روحيه ی همكاری و همزيستی جزو اهداف سازمانی درس پژوهی در كاركنان.
  • بهبود روحيه افراد و بالابردن رضايت شغلی، تقليل غيبت‌ها و ترك خدمت.
  • افزايش آگاهی و انعطاف‌ پذيری در استفاده از روش‌ها و امكانات و وسايل جديد.
  • به ‌وجود آوردن امكان تغيير شغل.
  • تسهيل شرايط و كاهش هزينه‌ها.
  • آشنا ساختن كاركنان با حقوق و امتيازات شغلی و اهداف و خط مشی سازمانی.
  • افزايش تعهد و حس مسئوليت‌پذيری و تلاش برای بهبود عملكرد و كارآيی سازمان.
  • اهداف اجتماعی پژوهش درسی

دوریس، (1985) اظهار می ‌كند كه در برنامه‌ريزی دوره‌ها و برنامه‌های رشد كاركنان تعيين نيازهای اوليه اهداف اجتماعی درس پژوهی معلمان ضروری بوده و يك برنامه ی خوب مشخص می ‌كند كه معلمان نياز دارند بدانند چگونه :

  • منابع تدريس تخصصی (ويژه) را بدست آورند.
  • از ابداعات با تكنولوژی بالا مثل دسترسی به برنامه‌های ويژه استفاده كنند.
  • تجهيزات و منابع مالی اضافی بدست آورند.
  • جامعه را به‌عنوان يك منبع آموزشی درگير كنند.
  • با والدين، استادان هم ‌پايه و هم ‌مرتبه و اعضای جامعه ارتباط مؤثر برقرار كنند.

چگونگی انجام در آموزش و پرورش مقطع ابتدایی

اقدام پژوهی در مقطع ابتدایی چگونه انجام میشود و در صورت انجام صحیح چه اثراتی دارد؟

     طیف گسترده ای از مکانیزم های اقدام پژوهی توسط کشورهای مختلف تجربه شده است. استراتژی ها و مکانیزم های مورد استفاده در یک کشور تا حدود زیادی تابع نظام سیاسی ، توانمندی اقتصادی و پیشرفت های فرهنگی آن ملت می باشد. مکانیزم های مختلف اقدام پژوهی معلمان را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد :

آموزش پژوهی چهره به چهره

     این مکانیزم قدیمی ترین و در عین حال پایدارترین مکانیزم می باشد و هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. آموزش های  عموماً در چارچوب  مقررات  آموزشی خاصی مستلزم  حضور معلمان در محل آموزش می باشد و داری انواع مختلفی می باشد از جمله :

الف- برنامه آموزشی تمام وقت : در این شیوه پرسنل بطور تمام وقت با استفاده از مأموریت تحصیلی به تحصیل می پردازند.

ب- برنامه های آموزشی بعد از ساعات اداری : در این شیوه معلمان در  ساعات غیر اداری در مراکز آموزش  عالی  به  تحصیل

 می پردازند و عمدتا در ساعات بین 5 تا 9 شب این کلاس ها  تشکیل می شوند.

ج- دوره های پایان هفته : در این شیوه معلمان سازمان در روزهای تعطیل اداری در مرکز اقدام پژوهی یا دانشکده خاصی حضور می یابند و آموزش های ویژه را طی می کنند( فتحی واجارگاه، 1376 : 16).

اعطای فرصت های مطالعاتی

در این مکانیزم عمدتاً پرسنلی که از لحاظ علمی و عملی عملکرد بالایی را از خود نشان داده اند شناسایی می شوند. سپس فرصت های مطالعاتی برای ارتقای دانش و مهارت های ویژه به آنان ارائه می شود. این افراد ضمن دریافت تمامی مزایا و حقوق هنگام کار، در سطح ملی یا محلی به دانشگا ه یا مرکز خاصی مراجعه می کنند و دوره های آموزشی کوتاه مدت یا بلند مدت را سپری می کنند.

خود آموزی معلمان

     روند کار در این مکانیزم به این صورت است که مراکز ضمن خدمت منابعی را برای پرسنل معرفی می کنند و پرسنل بطور مستقل به مطالعه موضوعات ذیربط می پردازند. برای اجرای این مکانیزم از رویکردهای مختلف استفاده می شود. یکی از مهمترین ابزارها برای اجرای خود آموزی عبارت است از ترتیب دادن مسابقات علمی برای دسته های مختلف شغلی در سطح سازمان.

پژوهش در عمل : نقدی بر اقدام پژوهی معلمان ابتدایی

سایت ترویج آموزش پژوهی مرکزی برای دریافت آموزش و دانلود نمونه فایل های آماده اقدام پژوهی معلمان, دبیران, مدیران, معاونین و مدیران مدارس با موضوعات مختلف و اختلال های دانش آموزان و نمونه های درس پژوهی , آینده پژوهی , سرگذشت پژوهی و ... میباشد.

 

در عین حال برای اجرای موفق این مکانیزم ضرورت دارد واحدهای درس پژوهی به اقدامات زیر مبادرت ورزند :

منابع علمی و مطالعاتی مناسب را شناسایی کند

منابع ذیربط را برای مطالعه و یادگیری در اختیار معلمان قرار دهند

 تبلیغات لازم را در سطح سازمان انجام دهند

سایت ترویج درس پژوهی + دانلود رایگان

پژوهشسرای ترویج درس پژوهی مرجعی برای تدوین و انتشار نمونه های آماده اقدام پژوهی و درس پژوهی معلمان ابتدایی ,متوسطه اول و دوم , مدیران , دبیران , معاونان و مربیان مدارس سراسر کشور میباشد.

برنامه ریزی درس پژوهی

اهداف درس پژوهی پایه چهارم

1- دانش آموزان می توانند در جمع کسر ها از مهارت کلاسی استفاده کنند و سپس آن را تصویری کرده به عنوان نمونه جمع حاصل از یک سوم با یک چهارم را نشان دهند.

 نام معلم:                نام مدرسه:                  نام کلاس:                    تاریخ ارائه درس:

عنوان موضوع : جمع و تفریــق کسر ها        تعداد دانش آموز:               مدت:

الگوی تدریس:تفکر استقرایی                     روش تدریس : پرسش وپاسخ-مکاشفه ای

کاغذ رنگی -  مقوای سفید - طلق شفاف – گچ پاک کن – تخته سیاه

وسایل وموادآموزشی

دانش آموزان با جمع و تفریق کسرها آشنا می شوند

هدفهای کلی درس

دانش آموزان مفهوم کسرها را درک می کنند -از شکلهای مختلف برای جمع و تفریق کسرها  استفاده می کنند -دانش آموزان می توانند:یک کسر نا مساوی برای کسر داده بنویسند- بتوانند برای جمع دو کسر شکل بکشند-چگونه نوشتن وانجام تفریق کسر را بیان کنند

اهداف شناختی

بتوانند شکل یک کسر را روی کاغذ رسم کنند– کاغذی را طوری تا کنند که نشان دهنده کسر نا مساوی باشد –بتوانند از اعداد بزرگتر در نوشتن جمع و تفریق کسرها نیز استفاده کنند

اهداف مهارتی

مدت (دقیقه)

آموخته های خود را در زندگی روز مره به کار می گیرند- به جمع و تفریق کردن کسرها علاقه مند می شوند- بتوانند مثالی برای جمع یا تفریق کسرها در زندگی شان بیان کنند

اهداف نگرشی

5

سلام واحوال پرسی با دانش آموزان-حضور وغیاب – رسیدگی به  وضعیت روحی وجسمی دانش آموزان- در مرحله ایجاد انگیزه داستانی بدین صورت تعریف می کنیم: مادر علی ومریم کیکی برای آنها پخته بود .کیک را از  کمتر از وسط برید وصفش را به علی ونصف کمتر دیگرش را به مریم داد.علی ومریم کیک هایشان را نیم کردند تا نیم دیگر را فردای آن روز بخورند

آمادگی وایجاد انگیزه

10

کسر یک دوم را در دو شکل متفاوت نشان دهید – برای کسرهای کوچکتر ،مساوی وبزرگتر از واحد مثال بنویسید

ارزشیابی ورودی(تشخیصی)

20

کاغذی را که در آن دایره کشیده ام یک دوم آن را رنگ کرده ام در تخته سیاه نصب می کنم واز دانش آموزان می پرسم این شکل چه کسری را نشان می دهد؟می گویند یک دوم بعد زیر آن می نویسم یک دوم.بعد یک طلق شفاف را که روی آن یک خط کشیده ام  روی کاغذ در تخته سیاه نصب می کنم بطوریکه دایره را به 4 قسمت مساوی تقسیم کند وکسر دو چهارم را نشان دهدو دانش آموزان ببینند.بعد از آنها می پرسم حالا شکل چه کسری را نشان می دهد می گویند دو چهارم.بعد جلوی کسری که یک دوم نوشته ام دو چهارم را می نویسم بعد می پرسم آیا مقدار رنگی بیشتر شده؟جواب :نه سوال می کنم آیا مقدار رنگی کمتر شد؟جوب :نه پس مقداررنگی همان است .پس یک دوم برابر دو چهارم است بعد از دانش آموزان می خواهم یک ورق کاغذ بردارند وتا کنند وبعد نصف آن را هاشور بزنند تا کسر یک دوم  را نشان بدهد. بعد از روی قسمت تاشده دوبار تا کنند تا کسر دو چهارم را نشان بدهد.بدین طریق دانش آموزان خودشان بصورت عملی مفهوم کسر مساوی را درک می کنند بعداز دانش آموزان  می پرسم چطوری یک دوم به دو چهارم تبدیل می شوداگر روش تبدیل را یک دانش اموز گفت او را تشویق میکنندو توضیح می دهم که صورت ومخرج کسر را به عدد 2 ضرب کرده ایم تا یک دو چهارم بدست آمد.

ارائه درس

5

برای هر کسری می توان یک کسر مساوی نوشت .در نوشتن جمع و تفریق کسر ابتدا باید مخرج مشترک پیدا کنیم که حاصل تقسیم مخرج مشترک بر هر یک از مخرج کسر ها عدد صحیح باشد , آنگاه میتوانیم صورت کسر ها را با همدیگر جمع یا تفریق کنیم

جمع بندی ونتیجه گیری

5

چند نمونه جمع یا تفریق کسر روی تخته سیاه نوشته واز یکی دو نفردانش آموز می خواهم که حاصل جمع کردن یا تفریق کردن کسرهای فوق را  بنویسند.

ارزشیابی پایانی

5

.بعد چند کسر را روی تخته سیاه نوشته واز آنها میخواهم تا در دفتر ریاضی بنویسند ودر خانه آنها را با هم جمع یا تفریق کرده و بنویسند.

تعیین تکلیف